نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
2 گروه معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
چکیده
با توجه به گستردگی و پراکندگی مجموعههای آموزشی (دبستان) در سراسر کشور، رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل حین طراحی و ساخت مدارس میتواند علاوهبر تداوم فعالیتهای معمول آموزشی در طول روز، این فضا را در شرایط بحرانی تبدیل به فضایی امن جهت اسکان ساکنان نماید. از مهمترین اقدامات پدافند غیرعامل بهعنوان راهحل، کاهش خطرپذیری است. در این راستا هندسه معماری یکی از عوامل مؤثر بر میزان خسارات وارده به ساختمان و افراد در هنگام حادثه میباشد که پرداختن به رابطه هندسه معماری و فضاهای آموزشی میتواند امری ضروری باشد. روش بهکار رفته در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی با تکیه بر مشاهدات موردی- میدانی و مطالعات کتابخانهای میباشد. در این راستا عوامل مؤثر هندسی در شکلگیری کالبد معماری (فضاهای داخلی، محوطه، بازشوها و ...) شناسایی و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش بهصورت احکامی مدون استخراج گردیده است که توجه به آنها در هنگام طراحی میتواند تأثیر بهسزایی بر افزایش ایمنی و کاهش خسارت بر دانشآموزان و فضای مدرسه داشته باشد. درنهایت هدف اصلی پژوهش، رسیدن به اصول و مبانی جهت طراحی مدرسه (دبستان) با تأکید بر نقش هندسه معماری که علاوه بر عملکرد پدافندی در زمان بحران، در زمان صلح نیز میتواند کاربری مناسبی داشته باشد.
کلیدواژهها
5. مولوی، بهزاد، کاربرد هندسه در معماری گذشته ایران، نشر وزارت مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1381.##